onsdag 6 februari 2013

Grattis på födelsedagen!

Det kanske kan vara på sin plats med ett litet grattis på födelsedagen till Jin Yong 金庸 (Cha Leung-yung) som föddes den här dagen 1924.

15 romaner skrev han mellan 1955 och 1970 och de romanerna säljs fortfarande i jätteupplagor och går att hitta i princip varenda bokhandel i Kina, Hongkong och Taiwan. Han har fått en mängd utmärkelser av olika slag, är rik som ett troll, grundade tidskriften Ming Pao och har fått en asteroid uppkallad efter sig. Den som vill veta mer om honom kan med fördel läsa den här biografin på Wikipedia.

De flesta (om inte alla) av Jin Yongs verk har filmats och egentligen borde jag väl lägga in ett Youtubeklipp här, det lär ju vara populärt, men tyvärr är de flesta filmatiseringar ganska fåniga så jag struntar i det.

Jag är inte särskilt inläst på Jin Yong, men lustigt nog är den bok jag tycker bäst om av de få jag har läst den som på engelska heter The Deer and the Cauldron 《鹿鼎记》 och som lär ska vara ett slags parodi på de tidigare romanerna. En riktig antihjälte i huvudrollen har den i alla fall och han är ganska feg och grov i mun. Den engelska översättningen är också bra - det är en aningen förkortad version, men strykningarna verkar ha varit bra för boken. Läs den gärna! Sedan kan ni spela något av alla de tv- och dataspel som också baseras på Jin Yongs böcker.

Jo, en sak till: det kanske kan vara värt att påminna om att man kan låna de flesta av Jin Yongs böcker och  många av de andra böcker jag skriver om på den här bloggen via Internationella biblioteket i Stockholm. Den som inte bor i Stockholm kan beställa hem böckerna till sitt lokala bibliotek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar