lördag 10 oktober 2009

Frukost med klon

När jag klev upp i morse började jag fundera på vilken bok jag skulle ta med mig för att läsa på pendeltåget. Jag plockade ut en taiwanesisk novellsamling ur bokhyllan, en som jag köpt för länge sedan men inte hade öppnat, och så började jag läsa.

Klonen satt och halvsov på cementgolvet utanför huset när ljudet av snabba steg väckte honom. Det var husbonden, som höll ett rött papper i ena handen och en burk lim i den andra. Frun följde efter honom.

"Gör inget förhastat nu, tänk på saken. Om vi ger tjugo, trettio procents rabatt går vi ju med förlust. Har du tänkt på vad det kan få för följder?"


Oj, tänkte jag. Science fiction! Det var inte vad jag hade väntat mig. Intressant. Sedan gick jag och åt frukost. Efter frukosten plockade jag upp boken igen och började om:

Luke satt och halvsov på cementgolvet utanför huset när ljudet av snabba steg väckte honom...

Men - vad hände med klonen? Jo, där jag i mitt sömniga tillstånd hade läst 克隆 stod det egentligen 陆克. Så tevereklamen har rätt: det går bättre om man äter frukost först. Fast nu har jag gått hela dagen och funderat på klonen och vad den novellen skulle ha handlat om. Jag önskar att författaren hade skrivit den berättelsen istället för historien om hunden Luke...

(Foto: Siukankay på Flickr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar