söndag 7 juni 2009

Underbart är kort

Just nu är jag oerhört less på långa texter. Det känns som om alla författare breder ut sig mer och mer hela tiden. Jag vill hitta en liten pärla till novell istället, eller flera. När jag är klar med boken jag läser nu ska jag satsa på noveller ett tag, eller kortromaner.

Det är inget fel med att skära i texterna, författare! Eller att låta en redaktör köra igenom dem innan de publiceras! Det är inte utan att man ibland känner sig litet förstående inför vissa amerikanska översättare som kapar bort hela kapitel här och var...


Tecknet i bilden är ett urgammalt tecken som inte används mer och som betyder just ordrik eller långrandig. Det är ett bra tecken, tycker jag. Man kan riktigt höra den mångordiga personen babbla på: longlonglonglong...

2 kommentarer:

  1. Oj, det visste jag inte att det fanns ett tecken som består av fyra stycken "long"!

    Däremot gillar jag tecknet "zhao" som Kinas enda kvinnliga kejsare Wu Zetian hittade på åt sig. Det finns inte i mitt kinesiska ordbehandlingssystem, men du vet säkert vilket jag menar.

    SvaraRadera
  2. Nej, men nu gör jag det! "Ljuset från himlen"... ett sådant namn vill jag också ha. Eller så kunde jag ha kallat bloggen för det. Fast då har man ju rätt mycket att leva upp till...

    SvaraRadera